Pikavippimainosten kieltoyritykset herättävät keskustelua

Viime viikolla Ylen uutiset kertoi, että Helsingissä tehty aloite pikavippimainosten kieltämisestä ei edennyt. Mainokset jäävät siis kaduille ainakin toistaiseksi. Kiellon torppasi kaupungin yleisten töiden lautakunta, jonka mukaan vippimainonnan kielto edellyttäisi lakimuutosta.

Pikavippimainosten kohtalo on tällä hetkellä sekava, sillä Aamulehden mukaan Tampere ja Kouvola ovat lopettaneet pikavippien mainostamisen kaupungin mainospaikoilla. Kiellosta on keskusteltu ainakin Jyväskylässä, Raumalla, Mikkelissä, Haminassa ja Kajaanissa.

Mainontakieltoa puolustetaan yleensä sosiaalisilla perusteilla. Kajaanissa tehdyssä aloitteessa todettiin, että pikavippien helppo saatavuus ja korkeat korot ovat osasyy maksuhäiriöiden määrän kasvuun, kertoo Kainuun Sanomat. Helsingin aloitteentekijät olivat huolissaan erityisesti nuorten syrjäytymisestä. Heidän mukaansa pikavippien ottaminen edistää velkakierteeseen joutumista ja velkakierre puolestaan syrjäytymistä. Lisäksi nuoret saattavat ottaa vippejä harkitsemattomasti esimerkiksi juhlimiseen tai rahapelaamiseen.

Toisaalta Haminassa kaivattiin mainoskieltoa Keskisuomalainen-lehden mukaan muun muassa siksi, että pikavippimainoksia näkyy kaupungilla jo liikaa.

Pikavippien vaikutuksista nuoriin on monenlaisia käsityksiä. Ylen haastattelema velkaneuvoja Kirsti Lattunen on huolissaan omilleen muuttavista nuorista. Nousukauden aikana vanhemmat saattoivat opettaa heille löyhän rahankäytön mallin, ja säästämistä pidetään ehkä vanhanaikaisena. Säästöjä kuitenkin tarvittaisiin yllättäviin menoeriin sekä suurten hankintojen tekemiseen. Velkaantuminen on riskinä, jos säästämisen sijaan suositaan helposti saatavia luottoja.

Helsingin mainoskieltoaloitteen tekijä Sari Näre toteaa, että pikavippien säätely on yhtä tärkeä syrjäytymistä ehkäisevä asia kuin nuorten yhteiskuntatakuu.

Pikavippiyrittäjät kuitenkin puolustavat elinkeinoaan. Esimerkiksi Suomen Pienlainayhdistyksen mukaan pikavippipalveluiden asiakkaista vain 3 prosenttia on alle 20-vuotiaita, suurin osa vipeistä maksetaan ajallaan takaisin eivätkä suomalaisten velkaantumisongelmat johdu pikavipeistä. Lisäksi pikavipeille on yhdistyksen mukaan selvä tarve, sillä pankeista ei saa vastaavaa pientä, lyhytaikaista lainaa.

Jotkut kaupungit ovat tosin alkaneet tarjota niin sanottuja sosiaalisia luottoja pikavippien korvikkeeksi ja hallitsemattoman velkaantumisen vähentämiseksi.

Klikkaa Tästä  AL: Pikavippifirmoilla menee hyvin

Myös ulkomainosalan yrittäjät vastustavat pikavippien mainoskieltoa. Keskisuomalaisen mukaan Clear Channel Suomi näkee, ettei pikavippialaa pitäisi kohdella eri tavoin kuin muita, koska se on sallittu toimiala. JCDeaux Finlandin edustajan mukaan pikavippijärjstelmässä voi kyllä olla vikaa, mutta ongelma ei ole mainonnassa.

Tähän liittyvät artikkelit

Klikkaa Tästä  Pikavippien ja muiden rahoituspalveluiden nettimyynti kasvoi