Pikavippimainontako harhaanjohtavaa?

Pikavippialan mainonta puhuttaa paljon mediassa sekä pikavippimainontaa halutaan kieltää katukuvasta. Pikavippimainontaa mielletään aggressiiviseksi sekä ihmisiä harhaanjohtavaksi. Kuitenkin suuremman median piiloon jää monet muut huijausmainokset ja puhelinmyyjät.

Satakunnan Sanomat uutisoivat syyskuussa siitä, kuinka sähköpostiin kirii paljon pikavippimainoksia, joissa lähettäjän kohdalla on henkilön konkreettinen nimi, eikä esimerkiksi pikavippipalveluita tarjoavan yrityksen nimi. Mutta kuten myös artikkelia on moni käynyt kommentoimassa, ei tätä nähdä ongelmaksi. Pikavippimainoksen avaaminen tai sen linkin klikkaaminen ei tuo tietokoneelle viruksia, ja vaikka mainoksen lukisi voi sen poistaa. Useat kommentoijat kuitenkin ovat enemmän näreissään ulkomailta lähetetyistä viagra -mainoksista sekä erilaisista huijausviesteistä, joissa vastaanottajaa pyydetään lähettämään rahaa johonkin.

Vastikään Taloussanomat ovat uutisoineet yrityksille soittaneista puhelinmyyjistä, joissa yrittäjille kaupattiin yrityshakemistopalveluita. Yrittäjille tarjotaan esimerkiksi näkyvyyttä internetin yrityshakemistossa. Moni yrittäjä kokee, että on kieltäytynyt palveluista, mutta silti he ovat saaneet laskuja olemattomista palveluista.

Usein tilanne on, että puhelinmyyjä myy yrittäjälle maksuttoman kokeilujakson, mutta kokeilujakson päättyessä yrittäjälle tuleekin lasku kyseiseltä ajalta tai vaihtoehtoisesti lasku on kalliimpi mitä puhelimessa on sovittu. Usein myös soittaja antaa ymmärtää, että palvelut olisivat yrittäjille pakollisia. Näitä yrittäjille suunnattuja palveluita myy muutamat yritykset jotka vaihtelevat välillä nimiään, jotta saavat myytyä yrittäjille päällekkäisiä palveluita.

Jotkut yritykset ovat myös alkaneet kauppaamaan yksityisille henkilöille erilaisia palveluita, joita myydään maksuttomalla koeajalla, mutta koeajan jälkeen postiluukusta kilahtaakin lasku. Näitä puhelinmyyntitapauksia on usein eri maksu-TV kanavapaketeilla. Puhelimessa myyjä lupaa maksuttoman kokeilujakson, mutta jakson jälkeen tuleekin maksu esimerkiksi maksu-TV kortin käytöstä.

Harvoin media huomioi muita epäasiallisesti mainostavia, kuin pikavippejä. Usein mainostajat saavat myös viranomaistahoilta pieniä olankohautuksia, ja toiminnan annetaan jatkua. Onneksi kuitenkin vuonna 2009 hakemistoyhtiö Directa sai valituksen Suomen Yrittäjät –järjestöltä harhaanjohtavasta mainonnasta. Directa on sen jälkeen joutunut maksamaan useille yrittäjille korvauksia.

Klikkaa Tästä  Pikalainaongelmissa vastuu myös asiakkaalla

Tällä hetkellä pikavippien mainostamiseen on säädetty tarkat ohjeet. Mikäli Vippiyhtiö jättää noudattamatta annettuja ohjeita, voidaan se määrätä korvauksiin. Samanlaisia sääntöjä tulisi olla koskemaan myös erilaisia puhelinmyyjiä.

Tähän liittyvät artikkelit

Klikkaa Tästä  Maksuhäiriöiden määrä edelleen kasvanut